Hoorn Plus Team

Hoorn Plus Team | Hoorn Plus Team, Thuiszorg

Hoorn Plus Team; nét dat beetje meer…

Hoorn Plus Team; nét dat beetje meer… 

Werk jij in de thuiszorg als verpleegkundige in de wijk of verzorgende IG en loop jij wel warm voor nét een beetje meer uitdaging in je werk? Laat je je niet makkelijk uit het veld slaan als je niet direct iets voor elkaar krijgt? Wat overigens weer goed gemaakt wordt door dat enorme voldane gevoel als het wél lukt? Dan is werken bij het Omring Hoorn Plus Team misschien wel iets voor jou. 

Een Plus Team? De naam zegt het al; het Hoorn Plus Team geeft net een beetje extra zorg aan de doelgroep die dat nodig heeft. We hebben het over cliënten met een somatische zorgvraag en psychosociale problematiek, veroorzaakt door bijvoorbeeld een psychiatrische aandoening (al dan niet gediagnosticeerd), niet aangeboren hersenletsel (NAH), een verstandelijke beperking of verslavingsproblematiek. Denk aan zorgmijders, hoarders en/of cliënten die niet of nauwelijks buiten komen of iets ondernemen (en er een zogenoemde sedentaire levensstijl op na houden). Mensen die in de reguliere zorg tussen wal en schip dreigen te vallen. 

Zelfstandig samenwerken 
Wijkverpleegkundige Matthijs: ‘Ik werk nu vijf jaar voor het Plus Team en ik zie welke stappen er gemaakt zijn. Door extra bijscholing is er meer verdieping op het gebied van onbegrepen gedrag, waardoor ons team bij deze doelgroep vaak sneller tot de kern van het probleem of de zorgvraag kan komen. Daarnaast is er veel intervisie met het team, waarin alle casussen besproken worden en we elkaar helpen om datgene te bereiken zodat de cliënt op een fijne en comfortabele manier de zorg ontvangt die hij of zij nodig heeft. Je werkt dus heel zelfstandig, maar er is veel overleg en steun binnen het team.’ 

Collega Danielle, verpleegkundige in de wijk, vult aan: ‘Bij een regulier team kijk je vaak vooral naar de lichamelijke staat van een cliënt; wij kijken breder en naar het grotere plaatje. Dat maakt deze functie toch net iets uitdagender.’ 

Het netwerk van de verzorgenden in dit team ziet er ook wat anders uit dan het netwerk van een regulier team. Wijkverpleegkundige Wendy: ‘Onze ketenpartners bevinden zich meer in de geestelijke gezondheidszorg. Dat maakt het werken voor het Plus Team ook echt wel anders. Wij zijn ook relatief veel bezig met het geven van begeleiding. Helpen met de dagelijkse bezigheden en proberen structuur aan iemands leven te geven. Het is heel gaaf om te zien als dat dan ook lukt en iemand weer zelfstandig zijn leven kan oppakken.’ 

In uitstekende handen 

Sociaalpsychiatrisch verpleegkundige Odette Best van GGZ Noord-Holland-Noord is zeer enthousiast over het team. “Toen het Hoorn Plus Team werd opgestart, werkte ik zo’n negen jaar in West-Friesland,” vertelt ze. “Ik had dus al regelmatig contact met de reguliere wijkteams en raakte snel nauw betrokken bij dit specialistische team. Wij komen regelmatig bij cliënten die naar ons idee zorg nodig hebben, maar die deze zorg vanwege hun psychosociale achtergrond niet kunnen aanvragen of willen aanvaarden. De bemoeizorg die hierbij komt kijken, is bij het Hoorn Plus Team in uitstekende handen.” 

Affiniteit met de doelgroep 
“De medewerkers van het Hoorn Plus Team luisteren zonder oordeel en nemen de ervaringen van de betreffende cliënt als uitgangspunt,” vervolgt Odette. “Door aan te sluiten op die beleving weet het team de cliënt te motiveren tot bijvoorbeeld het nemen van rustgevende medicatie of het accepteren van individuele begeleiding. Als medewerker moet je hier echt met veel begrip in kunnen staan. Dat vraagt een onmiskenbare affiniteit met de doelgroep en een sterke onderlinge band tussen de teamleden.” 

Bijzondere doelgroep, bijzondere aanpak 

Cliënten met een psychosociale achtergrond kunnen – zeker verbaal – soms wat agressief uit de hoek komen. ‘Dat blijkt in de praktijk binnen ons team gelukkig ontzettend mee te vallen. Wij leren onze cliënten al de-escalerend te benaderen en door onze andere manier van omgang, wordt die agressie vaak helemaal niet getriggerd. Daarnaast krijgen we veel bijscholing en handvatten van bijvoorbeeld de GGZ hoe we in een uitzonderlijk geval dan met die verbale agressie om moeten gaan. Van lichamelijke agressie is eigenlijk nooit sprake’, stelt Wendy gerust. 

Cliënt aan het woord 

Eén van de cliënten van het Hoorn Plus Team is Paul van Diemen. “Ik kreeg in 2015 voor het eerst wijkverpleging via Omring na een liesbreukoperatie met een grote complicatie in de vorm van een inwendige slagaderlijke bloeding,” vertelt Paul. “Er is sindsdien een heleboel gebeurd en omdat ik verschillende soorten zorg, ondersteuning en begeleiding nodig heb, ben ik overgegaan naar het Hoorn Plus Team. Ze kijken niet alleen naar praktische zaken, maar ook naar mijn geestelijke gezondheid. Echt een groot pluspunt. Bovendien werken bij het Plus Team mensen die mij, mijn geschiedenis en voorkeuren kennen. Zo hoeven we samen niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Dat voelt wel zo vertrouwd!”