Janna Sterkenburgh

Janna Sterkenburgh | Zorgconsulent, Omring

Pyjama mee, logeren maar! Hoe is het om op een woonzorglocatie te wonen?

Haar pyjama, tandenborstel en een grote dosis nieuwsgierigheid. Daarmee meldde zorgconsulent Janna Sterkenburgh zich bij Martinus. “Ik weet nu nog beter wat er speelt.”

Eigen initiatief wordt gewaardeerd binnen Omring. Daar kan Janna Sterkenburgh (31) over meepraten. “Sinds februari werk ik bij Omring als zorgconsulent. Voor drie woonzorglocaties beheer ik de wachtlijst. Daarvoor heb ik veel contact met de locaties. En natuurlijk ook met toekomstige bewoners en hun naasten. Ik adviseer, begeleid en help de families. Bijvoorbeeld bij het regelen van de verhuizing naar een Omringlocatie.

Onlangs kreeg Janna een idee. “Ik werk nog niet zo lang bij Omring en wil veel leren. Ik was vooral benieuwd: hoe is het om op een woonzorglocatie te wonen? Daarom dacht ik: ik wil weleens logeren  bij Martinus. Dan weet ik nog beter wat er speelt. Ik vond het wel spannend. Wat als de locatiemanager mijn idee gek zou  vinden? Maar ze was gelijk enthousiast. En Sandra, mijn eigen manager, ook.”

Waardevolle ervaring

“Zulke dingen zijn heel waardevol om te weten”, vervolgt Janna. “Stel: ik ga voor een nieuwe bewoner een goede plek zoeken. De één is heel sociaal, een ander juist liever op zichzelf. Nu weet ik beter waar iemand op zijn plek zal zijn. Deze ervaring helpt me om mensen beter voor te lichten en de juiste verwachtingen te scheppen. Als ik cliënten en hun familie adviseer, weet ik nu hoe het er echt aan toegaat.” Als zorgconsulent helpt Janna niet alleen nieuwe bewoners aan een  “Zo’n ‘live’ praatje is toch anders  dan over de telefoon” passende plek. “Het komt ook voor dat huidige bewoners meer zorg nodig hebben. Dan regel ik  dat de WLZ-indicatie wordt aangepast. Dat doen we op basis van informatie uit het dossier. Maar het gaat makkelijker als je de bewoner zelf kent.”

Kletsen in het Fries

Janna en haar collega-zorgconsulenten willen zich meer laten zien op de locaties. Met deze logeerpartij als uniek extraatje.  Het was een belevenis, met veel leuke contacten. Ik had hiervoor een verhuizing gepland voor een nieuwe bewoner. Tijdens het logeren kwam ik de zoon tegen. Die was net de kamer aan het inrichten. Daar ben ik even binnengewipt. Zo’n ‘live’  praatje is toch anders dan over de telefoon.” Wat haar het meest zal bijblijven? “De persoonlijke gesprekjes met bewoners. Ik kom uit Friesland, net als één van de bewoners. We hebben samen gezellig gepraat in het Fries. De zorgcollega’s  zagen hem helemaal opbloeien. Hij had waarschijnlijk al jaren geen Fries meer gesproken. Een klein gesprekje, even aandacht. Dat kan zoveel  betekenen”, besluit Janna, die voorheen bij een notaris, bank en verzekeraar werkte. “Maar ik zocht meer voldoening in mijn  werk. Ik wilde graag meer sociale contacten met mensen.” Die voldoening heeft ze in haar huidige werk gevonden. “Ik neem de  tijd voor de cliënt en hun naasten, ga het gesprek aan en help ze met van alles. Ik vind het fijn dat ik kwetsbare ouderen en hun families kan helpen.